torstai 31. toukokuuta 2012

Hävikistä herkuksi loppu

Toukokuu alkaa vedellä ihan viimeisiään ja Hävikistä herkuksi-kampanja samoin. Minulla oli alussa suuret tavoitteet, mutta täytyy todeta että olisin tarvinnut selvästi suurempia muutoksia, jotta niillä olisi ollut edes mahdollisuutta toteutua. Kuten esimerkiksi (selvästi) vähemmän töitä, vähemmän matkoja, vähemmän opintoja, vähemmän kiirettä jne. Edelleen meni ruokaa roskiin, edelleen jäi jotain käyttämättä. Tosin käytin kylläkin sujuvasti vanhentuneita maitotuotteita, jatkojalostin edellispäivien ruokaa ja löysin kyllä muitakin uusia vinkkejä, mutta aika samaan tahtiin kuin aiemminkin. Meidän perheessä hävikki on ollut alun alkaen keskimääräistä alhaisempi, mutta silti liikaa. Edelleen minulla ei ole "lupaa" valittaa ruuan kalleutta. Huomasin myös että minä ymmärrän hävikin ehkä vähän eri tavalla kuin keskimäärin muut, mutta sehän vaan tekee hyvää avartaa ajatteluaan.

Kuitenkin olen ollut todella tyytyväinen kampanjaan ja siihen, että olemme saaneet tärkeälle asialle näkyvyyttä. Ja Campasimpukan (mikä mainio koonti aiheesta!) tavoin haluan kiittää suolaa&hunajaa- ja Soulkitchen-blogeja siitä, että nostivat kirjoitukseni FB-sivuille. Samalla kypsyi ajatus siitä, että sauvajyvänen tulee löytymään FB:sta piakkoin, heti jahka pääsen eroon hektisimmistä kiireistä (nyt Marsa Luukkonen saa hepulin, huomautan vaan että kyllä tiedän mitä sanat tarkoittavat). Jatkan samaa kampanjaa edelleenkin, tavoitteena päästä siihen nollaan, vaikka se ehkä epärealistiselta vaikuttaakin.

ps. muistaakseni leipää ei mennyt yhtään roskiin (tosin en ole varma olinko näkeväni yhden pussinpohjan, joka ehkä saattaa mennä HUOMENNA kompostiin).

4 kommenttia:

Jonna kirjoitti...

Jäi kovasti kiinnostamaan, miten määrität hävikin. Olen kyllä aika varma, että pystyt hyödyntämään kaiken sellaisen, mihin minulla ei mielikuvitus riitä ;-)

sauvajyvänen kirjoitti...

Minulle hävikki on siis sitä mikä olisi menossa roskiin sillä hetkellä, jossen sitä jotenkin käyttäisi. En siis laskisi esim. pakastemarjoja hävikiksi, koska jos en käytä niitä tänään, voin ne käyttää ihan hyvin ensi viikolla tai jopa ensi vuonna ;)

Ankerias Vipunen kirjoitti...

Lupaan alkaa sun faniksi Facebookissa!

sauvajyvänen kirjoitti...

Kiva :)