sunnuntai 1. heinäkuuta 2012

Mökkipuuhia osa 2 - nokkosvesi



Nokkosvesi on hyvää lannoitetta maalle ja sillä voi yrittää häätää kirvoja ja muita tuholaisia. En ole varma miten se oikeaoppisesti tehdään, mutta minä olen aina tehnyt sitä helpolla tavalla, niin nytkin. Aloitin niittämällä yhden ison nokkospuskan viikatteella. Sitten keräsn ämpärillisen nokkosen lehtiä ja hentoisempia oksia varsineen päivineen.  Keitin isossa kattilassa monta litraa vettä kiehuvaksi, tungin nokkoset joukkoon ja annoin hautua sellaisenaan yön yli. Seuraavana päivänä kaadoin liemen talteen ja pullotin nokkosveden.

Nokkosuutetta (tai nokkoskäyte) voi tehdä myös käyttämällä. Silloin laitetaan nokkosten päälle kylmää vettä, ja annetaan käydä välillä sekoittaen viikosta pariin. Haju on ihan kamala, mutta kasvit tykkäävät. Tällöin nokkoset häviävät liemeen, ja siitä tulee sameaa pahanhajuista lientä. Monissa ohjeissa nokkosvesikin kehoitetaan tekemään käyttäen viileää vettä, mutta minä olen tottunut tekemään sen aina kiehuvaan veteen.

Käytän nokkosvettä sellaisenaan kun yritän päästä kirvoista eroon: sumutinpulloon nestettä ja sitä reilusti lehdille. Kaikkien ohjeiden mukaan lannoitteena käyttäessä lientä pitäisi laimentaa, mutta minä olen aina kaatanut sadesäällä pikkulorauksen puskan juurelle, siinähän se laimenee sateessa.

Ei kommentteja: