sunnuntai 11. marraskuuta 2012

Teeri hillakastikkeella isänpäiväksi


Minun lapsuudessa syötiin isänpävänä melkein aina lintua. Useimmiten lintuna oli teeri, joskus metso ja ainakin kerran se oli hanhi. Tänä vuonna sain tehdä pitkästä aikaa teeripataa omien lasten isälle <3 Tällä teerellä oli kolme sydäntä :)
 
Perinteiseen tapaan aloitettiin päivä pekoniaamiaisella, joka tehtiin yhdessä lasten kanssa, hedelmälautasineen päivineen. Päivällisellä syötiin

Kylmäsavulohisalaattia

Teeri hillakastikkeella, perunamuusia ja uunijuureksia

Porter-suklaakakku


Teeriohjeen nappasin tällä kertaa Maija Silvennoisen kirjasta Maijan riistakirja. Hänen TV-esiintymisistä voidaan olla montaa mieltä, mutta tämä riistakeittokirja on yksi parhaista mitä minulla on. Siitä on monta kertaa löytynyt hyvät ohjeet niin riistalle, lisukkeille kuin jälkiruuillekin. Tämä ohje oli metsolle, mutta alkusanoissa todettiin (tietysti) että myös teeren voi tehdä samaan tapaan. Minulla oli aika pieni, nyljetty lintu käytössä, joten sovelsin vähän paistoaikoja.

1 teeri (tai metso)
suolaa, valkopippuria (unohdin pippurin, suolana oli omaa yrttisuolaa)
4 kpl ohuita silavaviipaleita (minulla oli nyt Pajuniemen mietoa pekonia)
voita
1 porkkana
1 sipuli
8 murskattua katajanmarjaa
1 laakerinlehti
2 dl vettä
2 dl omenamehua (minulla oli 1 dl virolaista omenaviiniä)

3 dl haudutuslientä
2 dl kermaa (ohjeessa oli 4)
1 dl paseerattua hillasosetta
1 rkl hunajaa
3 rkl voita
3 rkl vehnäjauhoja

Suolaa ja pippuroi lintu, minä hieroin vain yrttisuolaa linnun pintaan. Aseta silavaviipaleet nahan ja lihan väliin, sido lintu, ja ruskista lintu padassa. Minä ruskistin linnun ennen pekonilla käärimistä, sillä lintu oli nyljetty. Ruskistuksen jälkeen käärin pekonit linnun ympärille. Lisää sydämet, kivipiira, pilkotut kasvikset ja mausteet pataan. Käännä lintu rintapuoli ylöspäin. Laita pata 180 asteiseen uuniin, hauduta lintua puoli tuntia ilman kantta. Lisää vesi ja mehu (viini) ja pane kansi päälle. Hauduta 150 asteessa 2-2½ tuntia Maijan ohjeen mukaan, minä paistoin vain tunnin, ja se oli juuri sopivasti tälle linnulle. Ota lintu padasta, poista silava (pekoni) ja kääri lintu leivinpaperiin ja sitten tiukasti folioon. Minä käärin vielä pyyheliinaan ja jätin odottamaan.

Tee kastike: siivilöi liemi talteen ja poista rasva pinnalta. Keitä lientä tarvittaessa kokoon (nyt ei tarvinnut). Lisää liemen joukkoon kerma, paseerattu hilla (miehen poimimia!) ja hunaja. Anna kiehahtaa. Sekoita pehmeä voi ja jauhot keskenään, vispaa suurus kastikkeeseen. Anna kiehua hiljalleen viitisen minuuttia.

Paloittele lintu, tarjoa hillakastikkeen,  muusin ja uunijuuresten kanssa. Nyt on pakko todeta, että lintu oli ihan mielettömän pehmeää ja mureaa ja kastike maultaan yksi hienoimmista mitä olen tehnyt. Kuvat unohtui taas ottaa, mutta niinhän ne aina. Vielä riittää oman maan porkkanoita, niin kuin alakuvasta näkyy.


Savimaa kasvattaa maailman hassuimmat porkkanat



ps. Sauvajyvänen löytyy nyt Facebookista.  Saa käydä tykkäämässä :)


Ei kommentteja: