sunnuntai 16. kesäkuuta 2013

Maanparannusta isosti



Nyt on kärrätty multaa ja hiekkaa palstalle. Tosi upea homma, että kaupunki toimitti ison kasan hiekkaa ja multaa palstalaisten käyttöön. Hiekkaa on tullut parina muunakin vuotena, niinä kertoina tosi jäi hiekat saamatta kun olin juuri sopivaan aikaan lomalla, mutta nyt ajoitus oli mitä mainioin. Ja multaa ei ole minun palstahistorian aikana tullut ollenkaan.

Minä olin keväällä tuonut useamman kottikärryllisen tilaamaani kasvimaamultaa, muutaman säkin lehmänlantaa ja hevosenkakkaa ja sitten ne tavalliset kanankakat ja tuhkat. Tämä on sitä normaalia maanparannusta mitä olen tehnyt joka vuosi, ja seuraavana keväänä ei koskaan ole huomannut tehneensä juurikaan mitään. Mutta nyt oli mahdollisuus ihan eri kaliiberin maanparannukseen, ja nyt sen ainakin huomaa, toivottavasti vielä ensi keväänäkin.

Multaa olen levittänyt pariin penkkiin ja mansikoille sekä tehnyt kaksi kasaa, jotka on tarkoitus levittää sitten syksyllä penkkeihin. Toiseen kasaan istutin kaksi kesäkurpitsaa, ja toiseen kasaan on tarkoitus istuttaa vielä kaalia tai jotain muuta, mitä vielä löydän. Minulla on lehtikaali itänyt todella huonosti, ja niitä vähiä kaaleja on syöty aika rankasti. Ei ole samanlaista satoa odotettavissa kuin viime vuonna. Toisaalta pihan lehtikaali voi oikein hyvin, ja siitä riittää vähän kesäksikin.

Hiekkaa olen levittänyt kaikille käytäville. Osan käytävistä peitin sanomalehdillä, jonka päälle levitin hiekkaa, muille laitoin hiekkaa suoraan saven päälle. Käytäviä ei ole käännetty minun aikana ollenkaan, enkä tiedä milloin viimeksi ennen minua. Eli jos jossain vaiheessa jaksan alkaa kääntää niitä (ensi vuonna?), on hiekka vähän keventämässä tiukkaakin tiukempaa savea. Ja onpahan vähän aikaa kuivempaa ja vähemmän savista. Käytävät näyttävät nyt leveiltä, leveämmiltä kuin ovatkaan, sillä annoin hiekan mennä reilusti penkinkin puolelle, on sitten vähän keventämässä savea.

Kasvimaa on kärsinyt kuivuudesta ja ehkäpä savisuudestakin, se ei ole perin juurin rehevä tällä hetkellä. Toivotaan että vettä tulisi jatkossa vähän enemmän, tai ainakin että minä ehtisin kastelemaan hieman useammin. Kunhan ensin saan käytyä työmatkalla ja vietettyä juhannusta.

4 kommenttia:

Sari - CampaSimpukka kirjoitti...

Varmaan lihakset tietävät, mihin niitä on käytetty:D

sauvajyvänen kirjoitti...

Jep, sellaista hyvää väsymystä.

Ankerias Vipunen kirjoitti...

Luulis jo, että ensi keväänä näkyisi selvää parannusta näin isojen töiden jälkeen.

Onko teilläpäin muuten näkynyt jo niitä siruetanoita? Viime viikolla näin ekat ja voi ziisus, ne on ihan jumalattomia mötköjä. Mun pihalla eivät ole vielä, mutta tosi lähellä.

sauvajyvänen kirjoitti...

Tänään kävin nopeasti palstalla, ja ainakin vielä jotain huomasi ;)

Minä en vielä ole nähnyt, mutta joku kuulemma oli. Ne on joo ihan järkkyjä. Minulla on lehtikaalit ihan syöty, pitää tuoda tuhkaa savusaunasta ja levittää kaalien ympärille, jos vaikka saisivat olla etanoilta rauhassa.