perjantai 17. tammikuuta 2014

Creme brulee River Cottagen ohjeella


Minun tuli tehtyä creme bruleeta Campasimpukan ehdotuksesta. Hän pyysi kokeilemaan samaa River Cottage Everyday -kirjan ohjetta millä oli itsekin tehnyt. Minä sain jälkiruuan onnistumaan mielestäni ihan täydellisesti, en ole montaa kertaa saanut yhtä hyvää creme bruleeta missään, ehkä jonkun kerran jossain ulkomailla. Tein ihan kirjan ohjeen mukaan, ainoastaan muutin sen neljän annoksen kokoiseksi, ja sokerina käytin tavallista sokeria jonka tohotin sulaksi, en siis käyttänyt fariinisokeria ja uunittanut pintaa (muistan jonkun kokin kieltäneen sokerin sulattamisen grillivastuksen alla, sillä creme brulee lämpiää siinä kuulemma liikaa, helppo uskoa).

Ohje neljälle:

3.4 dl kermaa
vajaa vaniljatanko
67 g sokeria (n. 4 rkl)
4 munankeltuaista

n. 2 rkl  sokeria (tai fariinisokeria kuten ohjeessa)

Laita kerma kattilaan. Halkaise vaniljatanko, ota siitä siemenet kerman joukkoon ja lisää tanko mukaan. Lämmitä kerma melkein kiehuvaksi ja siirrä sivuun jäähtymään. Jätä vaniljatanko jäähtymisen ajaksi antamaan makua. Vatkaa sillä aikaa keltuaiset ja sokeri. Poista vaniljatanko kerman joukosta ja lisää kerma vähä kerrallaan munien joukkoon. Kaada seos uunin kestäviin annosvuokiin ja siirrä ne isoon uunivuokaan, jossa on niin kuumaa vettä kuin hanasta tulee suunnilleen kermaseoksen puolen välin korkeudella. Laita 150 asteeseen uuniin ja paista n. 45 minuuttia. Anna jäähtyä kunnolla ihan kylmäksi. Ennen tarjoilua lisää sokeria tasainen kerros päälle ja polta sokeri tohottimella.

Minä käytin Arabian Illusia-sarjan sokerikkoja, jotka toimivat ihan loistavasti. Ovat nätin muotoisia ja sopivan ohutta posliinia joten creme brulee kypsyy ihan täydellisesti. Onneksi älysin ostaa aikoinani kippoja riittävästi, niillä on ollut paljon käyttöä.

6 kommenttia:

Ankerias Vipunen kirjoitti...

Ihanan näköinen brulee. Brulee on mun ykkössuosikkijälkkäri.

sauvajyvänen kirjoitti...

Siitä tuli minunkin lemppari kertaheitolla. Olen tehnyt jo pari kertaa kun vauhtiin pääsin ;)

Päivi / Kokkeillaan kirjoitti...

Brulee on niin ihanaa! Minä uunitin ensin, kun en vielä omistanut tohotinta, ja brulee kyllä lämpiää. Ei hyvä. Tohottimella homma toimii ja brulee pysyy kylmänä.

sauvajyvänen kirjoitti...

Minä lainasin miehen tohotinta, semmoinen robusti vehje jota ei varmaan ole ihan keittiöön suunniteltu, mutta toimii hyvin :)

Anonyymi kirjoitti...

Tää on niin mun lempparia. Nam!

Ex-naapuri

sauvajyvänen kirjoitti...

Voisikin tehdä sitä kun seuraavan kerran tulette meille :)