lauantai 8. maaliskuuta 2014

Simpukkapasta - pastailtamat



Minä olen miettinyt pastakoneen hankkimista vuosikausia, varmaan jo yli kymmenen vuotta. En ole sitä kuitenkaan hankkinut aikanaan, ja nyt alan olla (=olen) kallistunut siihen, etten hankikaan: kun tavaraa on enemmän kuin entisaikaisessa kartanossa, niin en tarvitse vielä yhtä laitetta lisää tilaa viemään. Olin sitten miettinyt tätä ääneen jossain postauksessa, ja sain siihen FB:ssä ihanan kommentin, jossa oli lause "kaikkea ei tarvitse omistaa". Ei niin. Ja samalla minulle luvattiin pastakone lainaan niin, että pääsen kokeilemaan. Niinpä sitten eilen illalla meille kurvasi kaksi ihanaa ihmistä ihanien tulppaanien (lähituotantoa Espoosta!) ja parin ruokakassillisen kanssa. Yksi toivoi simpukoita, toinen ehdotti loistavaa kasvislasagnea. Niinpä sitten päätimme tehdä alkupalaksi simpukkapastaa ja pääruualle lasagnea. Teimme reilut annokset kaikkea, ja kaikkien perheet saivat ruuan myös tälle päivälle. 

Simpukkapasta tehtiin alkupalaksi. Minä ja esikoinen 9v pesimme simpukat hyvin harjaten ja tarkastimme simpukoiden kunnon: avonaisia simpukoita kopautimme pöytään, ja jos ne eivät menneet kiinni, laitoimme pois. Minä raaputin simpukoiden parran pois veitsellä. Olin lueskellut simpukkaohjeita, mutta loppujen lopuksi päädyin tälläiseen hyvin yksinkertaiseen reseptiin. Tämä oli ensimmäinen kerta kun tein simpukoita, ja halusin pitää maut ihan yksinkertaisina jotta pääsemme maistelemaan simpukoita sellaisinaan. Minulla oli huima määrä simpukoita, sillä ne myytiin kilon pusseissa, muuten olisin varmaan ostanut 500 g. Persilja sopi niin hyvin bottargan kanssa, joten ajattelin että se sopisi hyvin simpukoillekin.

pastaa (joko itsetehtynä tai hyvää ostettua)

1 kg simpukoita (tai 500 g)
3-4 dl hyvää kalalientä (minulla madelientä)
2 dl valkoviiniä

2 rkl oliiviöljyä+voita
reilu kourallinen persiljaa silputtuna
1 sipuli
½-1 valkosipunlinkynsi
2 dl keitinlientä 

Keitä pasta al denteksi. Pese simpukat harjalla kylmän veden alla, raaputa parta veitsellä ja kopauta avonaisia simpukoita. Jos simpukka ei sulkeudu, heitä se pois. Laita liemi ja viini isoon kattilaan. Kun liemi kiehuu reilusti, kaada simpukat sekaan, laita kansi päälle. Anna kiehua viitisen minuuttia (jos simpukoita on vähemmän, vähän lyhyempikin aika riittää). Ravistele kattilaa muutama kerta keittämisen aikana. Nyt kaikkien simpukoiden pitäisi olla auki: jos joku ei aukea, heitä se pois.

Laita rasva pannulle, lisää pieneksi silpuksi leikattu persilja, sipuli ja valkosipuli sekaan. Anna paistua minuutti pari ja lisää simpukat ja vähän keitinlientä sekaan. Sekoita ja kaada ne valutetun pastan joukkoon ja sekoita uudelleen kaikki sekaisin. Tarjoile heti.

Kuten näkyy, simpukoita oli todella paljon, mutta saatiinpahan ainakin syödä niitä reilusti. Esikoisen suurta herkkua, ja niin muutkin tykkäsivät, paitsi kuopus 5 v söi pelkkää pastaa. Hyvä ja maukas ruoka, ja valmistaminen kävi pienestä ohjelmanumerosta, etenkin 9 v oli todella innoissaan.

Hyvää naistenpäivää kaikille!

4 kommenttia:

Päivi / Kokkeillaan kirjoitti...

Meillä on pastamankeli melko ahkerassa käytössä eli ehkä kerran kuussa sitä käytetään, viimeksi eilen. Simpukoita ei olla tämän vuoden puolella syötykään, joten tämä postaus sai minut nyt himoitsemaan niitä.

sauvajyvänen kirjoitti...

Minunkin tulee sitä varmasti nyt käytettyä, mutta olen silti tyytyväinen että sain koneen lainaan :)

Nämä olivat kyllä todella hyviä. Seuraavaksi voisi kokeilla vaikka tomaatilla ja basilikalla höystettynä, tai ehkä jopa pekonilla ;)

Jonna kirjoitti...

Aika samanlaista mietintää itselläkin. Pastakone on tosin aika ikuisuuslainassa äidiltä, mutta kaikkea ei tosiaankaan tarvitse omistaa.

sauvajyvänen kirjoitti...

Ikuisuuslainat ovat mukavia ;) Minulla on kuivuri "lainassa", tosin kiikutan sitä aina mökin ja kaupungin väliä niin isäkin saa sitä käyttää kun tarvitsee.