keskiviikko 30. huhtikuuta 2014

Karviaisen juurruttaminen


Minulla on yksi loistava kellanvihreä karviainen, jonka lajikkeesta en ole ihan varma, emopensaan olen saanut ystäväni palstalta. Saattaa olla että se on Hinnonmäen keltainen, joka kuitenkin on vähän erilainen kuin uudemmat Hinnonmäen keltaiset mitä minulla on, tai sitten se on jotain muuta vanhaa kantaa. Olen siirtänyt sitä jo mökille, ja nyt halusin pensaan myös palstalle. 

Laitoin viime kesänä kahteen purkkiin multaa, ja taivutin muutaman oksan purkkiin niin, että vartta jäi mullan alle. Minulla oli muutama kivi painona, pienet metallikokut olisivat kätevät myös, niillä saa varren pysymään mullan alla. Ruukut saivat olla siinä pensaan vieressä koko kesän ja talven. Ruukkua pitää muistaa kastella kesällä, muuten sille ei tarvitse tehdä mitään. Nyt keväällä leikkasin emopensaan oksat irti pensassaksilla, ja pikkukarviainen oli valmis istutettavaksi. Olin kaivanut palstalle ison kuopan, täyttänyt sen mullalla ja ja hyvällä kompostilla  ja istutin pensaan siihen. Nyt saa pensas kasvaa rauhassa palstalla ja toivotaan paljon marjoja.

Maassa


Ruukussa





















Vietin tänään 5 tuntia palstalla. Lopputuloksena oli 20 penkkiä, 640 l turvetta levitettynä ja 12 täyttä kottikärrillistä multaa kärrättynä ja levitettynä. Pari ämpärillistä juolavehnän ja voikukan juuria kaivettuna ylös, perunat maassa, ja tuo karviainen. Konkretiaa!

Viides vuosi alkaa, ja nyt olen siinä mihin olen tähdännyt koko ajan

4 kommenttia:

Hannele kirjoitti...

VAU! Näyttää superhyvältä! Ja kiva kuulla, että karviaisen lisäys taivuttamalla onnistui.

sauvajyvänen kirjoitti...

Joo se onnistuu ihan superhyvin. Tuokin ruukku oli täynnä uusia varsia, ei pelkästään nitä emokasvista peräisin olleita. Laitan tänä vuonna kaksi uutta ruukkua tulemaan!

Minna Vuo-Cho kirjoitti...

Vau, ihan kade tuosta palstastasi! Karviaiset ovat herkkua, mutta meillä jännätään tänä vuonna selvisivätkö vadelmapensaat talvesta... vähän huonosti näyttää lehdenalkuja olevan.

sauvajyvänen kirjoitti...

Minäkin olen todella hyvillä mielin palstasta. Kävin juuri istuttamassa sipulit ja kylvin porkkanat, persiljat ja tillit. Ja tänään vedin tyhmät puskat pihalta matalaksi, hyvä mieli siitäkin :)