lauantai 15. marraskuuta 2014

Juuriselleripyree Juuren ohjeella ja bottargaa


Tänään Ravintola Juuri täyttää 10 v, onnea! Mikäs se onkaan parempi tapa juhlistaa ravintolaa kuin tehdä jotain ruokaa Juuri nyt -kirjan ohjeella (joo, toki tämä on se toinen vaihtoehto sen parhaimman vaihtoehdon jälkeen). Minä olen tänään kaksin kuopuksen kanssa kotona, ja hänelle jäi sopivasti eiliseltä pastanjämät, eli tämä oli hyvä päivä tehdä jotain, jonka epäilin olevani minun suurta herkkua, mutta jonka päälle todennäköisesti ymmärtäisi vain 25% perheenjäsenistä.

Minä olen kokeillut vaikka mitä kikkoja onnistuneen juurespyreen tekemiseksi, siis sellaisen joita saa juurikin Juuressa. Olen kokeillut kaikki mahdolliset juureslajikkeet, vatkaustavat ja suunnilleen kaiken mitä keksin, enkä silti ole saanut mielestäni niin hyvää kuin Juuressa. Mutta kun sain kirjan käteeni, hiffasin heti missä se salaisuus on. Tiesin että siinä on voita, mutta en ikinä ajatellut että voin ja juureksen suhde olisi 1:2.5. Voi mikä ilon päivä, kun tajusin mistä on kiikastanut. Ja täytyy todeta, että tämä oli ihan yhtä hyvää kuin Juuressakin, jes! Ei ehkä arkikokkaukseen sopiva ohje, mutta näin yksinkertaisella ohjeella pääsee todelliseen juhlatunnelmaan.

Bottargaa, eli suolakuivattua mätiä saa vihdoinkin täältäkin, Hella & Herkku otti sitä valikoimiin, mahtavaa. Minä olen tehnyt sitä aiemmin parina vuotena mateen mädistä, enkä ole syönyt muuta kuin omatekemää, eli ilman muuta halusin kokeilla ihan oikeaakin bottarga. Olin yllättänyt kuinka samanmakuista se omatekemä on, se tosin on selvästi vahvemman makuista kuin tämä, johtunee kalalajin eroista. Raastoinkin tähän annokseen sitä vielä lisää kuvan ottamisen jälkeen. Vaikka ei itse viitsisi tehdä bottargaa, suosittelen silti kokeilemaan sitä, niin hyvää se on.

500 g juuriselleriä (tai mitä tahansa juuresta kuten palsternakkaa, lanttua, naurista...)
200 g voita
1 rkl merisuolaa

Kuori ja pilko juurekset. Keitä ne suolatussa vedessä pehmeäksi. Kaada keitinvesi pois, tai mielummin ota se talteen ja käytä (sose)keiton vetenä. Siirrä juurekset tehosekoittimeen, tai kapeaan kulhoon johon mahtuu sauvasekoitin hyvin. Lisää pehmennyt pilkottu voi ja sekoita tasaiseksi sileäksi pyreeksi. Annostele lautasille ja raasta bottargaa päälle. Juhlaruokaa, todellakin, tavallisena lauantaina. Ja juuen tehnyt kokonaista annosta itselleni...

Ei kommentteja: