keskiviikko 12. elokuuta 2015

Sorsakeitto


Minä: Minulla olisi pakastimessa ylivuotinen sorsa. Mitähän ruokaa siitä tekisi?'
Esikoinen: Tee keitto.
Minä: Joo, niin voisikin tehdä, en ole koskaan tehnyt sorsasta keittoa
Esikoinen: Ja laita siihen sitten paljon porkkanoita, hae ne palstalta
Minä: Hyvä idea. Ja lanttua ja palsternakkaa ja sipulia ja selleriä, kaikki palstalta. Laitetaanko perunaa?
Esikoinen: Ei laiteta. Laita jotain muuta,
Minä; Joo, laitankin sitä fregola-pastaa, kun sitä on vielä pussillinen kaapissa.

Näin tämän päivän ruoka oli keksitty. Sorsan liha on rasvatonta, jopa kuivaa, lihaa, joten se säilyy pakastimessakin hyvin. Jostain syystä siitä on aina tullut tehtyä patoja, paitsi tällä kertaa. Keitin sorsan ensin, samalla sain hyvän liemen keittoa varten.

1 sorsa (n. 500 g)
2 porkkanaa
1 palsternakka
1 sipuli
pala lanttua
sellerin varsi
1 oksa tumjamia ja rosmariinia kumpaakin
n. 10 kokonaisia musta- ja valkopippureita kumpaakin
vettä

keittoliemi
1½ dl fregola-pastaa (tai sitten perunaa, muuta pastaa, riisiä)
4 pienehköä porkkanaa
1 palsternakka
pala lanttua
sellerin varsi
kypsän sorsan lihat paloina
suolaa maun mukaan
vettä tarvittaessa

Keitä sorsa ensin. Laita sorsa ja pilkotut kasvikset kattilaan, lisää vettä niin että kaikki peittyy. Anna kiehua hiljalleen, ja kuori vaahto pois niin kauan kuin sitä muodostuu. Lisää sen jälkeen yrtit ja mausteet. Keitä lintua n. tunti. Nosta sorsa jäähtymään ja siivilöi liemi talteen.

Laita liemi puhtaaseen kattilaan, Lisää liemen joukkoon pasta (tai mitä haluatkaan) sekä pilkotut juurekset. Irrota liha luista, pilko pieniksi (ja poista haulit jos niitä on) ja lisää keittoon, mausta suolalla. Anna kiehua n. 15 minuuttia tai kunnes juurekset ovat kypsiä, lisää vettä tarvittaessa. Persiljaa olisin lisännyt, jos olisin muistanut ottaa sitä mukaan.

Keitto oli todella maukas, en tiedä oliko liemi vai kasvikset vai liha vai fregola parasta. Kuva ei taaskaan tee oikeutta keitolle, ihana keitto.

2 kommenttia:

Ulla kirjoitti...

Fiksu esikoinen teillä :-) Mahtava idea tehdä sorsakeitto.

sauvajyvänen kirjoitti...

Samaa mieltä, olin todella ylpeä. Hänellä on muitakin hyviä ideoita, minä alan päästä helpolla :)