torstai 10. elokuuta 2017

Parhaat lehtikaalisipsit


Minä tykkään lehtikaalisipseistä, tykkään todella paljon. Minulla on viisi vuotta vanha ohje tässä blogissa, se on samanlainen kuin suurin osa ohjeista taitaa olla. Tuolla tavalla tehtynä tulee ihan hyviä, mutta raja sopivan rapean ja palaneen makuisella sipsillä on hiuksenhieno. Kun ostin Gill Mellerin Gather-kirjan (ehkä viime vuoden upein keittokirja, ainakin ylivoimaisesti käytetyin minulla), huomasin että hän tekee lehtikaalisipsit vähän eri tavalla. Tällä ohjeella sipsit ovat onnistuneet joka kerta älyttömän hyvin.

100 g lehtikaalia
1½-2 rkl öljyä
suolaa myllystä

Huuhtele (tarvittaessa) ja kuivaa lehtikaali hyvin. Revi lehtikaali reiluiksi suupaloiksi, jätä varret pois. Laita lehdet kulhoon ja lisää öljy, sekoita hyvin niin että lehtikaalit ovat kauttaaltaan peitettyneet öljyyn. Levitä lehdet uunipellille ja rouhaise ripaus suolaa päälle, tämä määrä mahtuu juuri yhdelle pellille. Paista 120 asteessa n. 25-30 minuuttia niin, että lehdet ovat rapeita mutta eivät palaneita. Käännä lehdet suunnilleen puolessa välissä. 

Nauti lehtikaalisipsit sellaisenaan, tai käytä niitä salaatin pohjana tai murenna vaikka sosekeiton päälle. Mieletön herkku, josta tosin meidän perheessä tykkää vain minä.

3 kommenttia:

Anne kirjoitti...

Paras resepti mitä olen kokeillut. Tein äsken ihan vain itselleni ja laitoin chiliöljyä 1 rkl ja oliiviöljyä 1 rkl (noin) ja savustettua sormisuolaa. Ihana koostumus eikä yhtään mustunutta yksilöä! Kannatti odottaa! Namskis!

Merja | Ripaus tryffeliä kirjoitti...

Lehtikaali viihtyy tänä vuonna maalla eikä citykanikaan ole ehtinyt (vielä) apajille. Pitää ehdottomasti kokeilla ensi kerralla tätä matalamman lämmön taktiikkaa!

sauvajyvänen kirjoitti...

Anne, minulla riittää rouhaisu pari suolaa, muuten maistuu minun suuhun liian suolaiselta. Kannattaa tosiaan odottaa :)

Merja, minä en enää muulla tavalla teekään, niin hyviä nämä ovat.