keskiviikko 28. marraskuuta 2012

Joulun kauppalista

Kalapöytää muutaman vuoden takaa. Kukat Pirjo Koppi
Minä huomasin viime vuonna, että blogiini eksyttiin muutaman kerran sanoilla joulun kauppalista. Viime vuonnahan kirjoitin, kuinka minulla on kätevä tapa säilyttää joulun kauppalista word-tiedostona vuodesta toiseen ja printata se sama kauppalista joka vuosi uudestaan. Tämän tavan puolestaan mahdollistaa se, että teen aina täsmälleen samat ruuat samoilla ohjeilla, hih (kuten olen jo todennut, olen tylsä ihminen; mutta perustelin kyllä asian tuossa viime vuoden kirjoituksessa <-puolustuksen puheenvuoro). Nyt sitten ajattelin jakaa tämän joulunvalmisteluihin helpotusta tuovan listan kaikille muillekin. Siis kaikille niille, jotka haluavat tehdä ainakin jotain noista:

riisipuuroa
luumurahkaa
joulupipareita (ohje tulossa)
torttuja (valmistaikinasta)
glögiä

lanttulaatikkoa Mysi Lahtisen tapaan
porkkanalaatikkoa (tätä en tee ihan joka vuosi, ohje tulossa)
karjalanpaistia
rosollia sauvajyväsen tapaan
sienisalaattia (sienet omasta takaa)

ja tarjota lisäksi
kotikaljaa, vichyä
kaloja (graavaan kalat itse, syödään myös lipeäkalaa)
mätejä lisukkeineen
kinkkua
suolakurkkua
keitettyjä perunoita

Minä yliviivaan listasta valmiiksi ne jutut, joita kaapeista jo löytyy, ja toisaalta lisään käsin ne jokaiselle vuodelle omat tarvittavat asiat, kuten viime vuonna tarvikkeet suklaasalamiin. Lista kulkee käsilaukussa kätevästi mukana, ja sitä mukaa viivaan yli asiat sitä mukaa kun olen ostanut. Määrät ostan aina sen mukaan, onko joulunpyhinä tulossa vieraita vai ei, siksi niitä kaikkia ei ole tarkkaan kirjattu tähän, mutta sehän on  jokaisen helppo suunnitella oman tarpeen mukaan. Juureksia tulee ostettua reilustikin, sillä ne tulee kuitenkin käytettyä.

Sanottakoon vielä se, että kaikkea ei syödä kerralla. Aatonaattona syödään yleensä kalapöytä, ja joulunpyhinä kaloja on lähinnä vain lisukkeena. Karjalanpaistiin siirrytään vasta sitten kun kinkku on jo syöty (lapsuudessa oli kummatkin yhtäaikaa pöydässä). Toisaalta lanttulaatikkoa tykkään tehdä sen verran reilusti, että sitä saa syödä myöhemminkin talvella. Ja jos jonain vuotena on vähän pienemmän budjetin joulu, on kaloista helppo karsia, aina ei muutenkaan ole ihan kaikkia kaloja ja mätejä. Tai jos muuten ei huvita jonkun laittaminen, niin jätän vaan ostamatta. Hedelmiä ostan aina paljon, niistä kokoan yhden "joulukoristeen", vaikka en kirjoittanutkaan niitä listaan. Puuromaito riittää neljän-viiden hengen puuroon.

Ja tässä on se lista kuvana. Jos joku haluaa sen word-tiedostona, voi laittaa minulle sähköpostia niin laitan sen tulemaan :)

7 kommenttia:

Jonna kirjoitti...

Mahtavaa järjestelmällisyyttä! Meillä taas muut hoitaa yleensä ne osuudet, jotka toistuvat vuodesta toiseen ja minä saan tehdä kokeilevaa keittiötä. Sopii kuulema kaikille sopimusosapuolille ;-)

Hiidenuhma kirjoitti...

Tervehdys toiselta tylsimykseltä ;)

Minä kirjoitan joka vuosi listan wordille. Laitan myös muistiin, mihin olen reseptin jemmannut. Lista muuttuu vain vähän vuosittain, runko on aina sama. Kirjoitan uutta listaa aina vanhan pohjalta ja lisään kokeiluun ehkä jotain pientä uutta juttua.

Lista tallessa tietokoneella on erinomainen juttu :)

Mausteinen Manteli kirjoitti...

Ihanaa että joku muukin on alkanut listojen teon ja julkaisun ;) Mulla ei ole vielä kauppalistavaiheessa mutta joulun suunnittelu noin muuten isosti käynnissä.. ja itse asiassa harjoittelukin ;)

Sari - CampaSimpukka kirjoitti...

Täällä yksi huithapeli, joka lähtee kauppaan varmana, että muistaa kyllä kaiken. No, tietäähän sen, kuinka siinä käy :D

sauvajyvänen kirjoitti...

Jonna, minä jätän kokeilut muulle ajalle, perinteiset jouluruuat ovat niin hyviä, ettei silloin halua täyttää mahaa millään ylimääräisellä ;)

Hiidenuhma, minä jo mietin että kuinka nörtin kuvan sitä itsestään antaakaan kaikkien listojen kanssa.

Mausteinen Manteli, minullahan tämä lista on valmiina ympäri vuoden, jouluun valmistautuminen on aloitettu lähinnä Herra Heinämäellä ja torttujen paistolla. Ensi viikolla on pipareiden vuoro.

Campasimpukka, minä en jaksa rasittaa muistia niissä asioissa, missä listat toimivat mainiosti. Ja toisaalta harmittaisi liikaa kun joku juttu jäisi tekemättä unohduksen takia ;)

Päivi / Kokkeillaan kirjoitti...

No jo on kätevää! Meidän joulut vietetään milloin missäkin, joten silloin kun ollaan kotona, on melkein ruuanlaittoa isompi homma laatia kauppalista :)

sauvajyvänen kirjoitti...

Kotiharmi, kätevää minustakin ;)