sunnuntai 27. marraskuuta 2016

Neljä kirjaa jouluun - ensimmäinen


Tänä vuonna joulun tunnelmointifiilis tuli jo hyvissä ajoin marraskuussa, aloin höpöttää joulusta ennen kuin lapset. Kasasimme kaikki jouluaiheiset kirjat pinoon lastenhuoneessa, ja järjestin omani kirjahyllyssä. Ajattelin kirjoittaa jokaiseen viikkoon jostakin jouluaiheisesta kirjasta.

Ensimmäiseen viikkoon valitsin uusimman kirjani, eli Jamie Oliverin Christmas Cookbook:in. Vaikka en aio käyttää kirjan ohjeita joulunpyhien ruokaan, niin niihin vuoden muihin 362:een päivään tuli paljon uusia ideoita. Kirja on täynnä hyviä ruokaehdotuksia niin talviseen arkeen kuin juhlaankin sekä mitä parhaimpia reseptejä tähteiden käyttämiseen. Mietin kalkkunankin hankkimista ihan sen takia että pääsen tekemään "tähteistä" upeita ruokia. Kokkasin jo koko isänpäivän aterian kirjan ohjeilla, ja muutenkin olen ehkä käyttänyt kirjaa jo enemmän kuin muita Jamien kirjoja yhteensä. 

Kirja on todella kattava kokoelma reseptejä ja toinen toistaan tunnelmallisempia kuvia Jamien jouluista monelta vuosikymmeneltä. Ennen kaikkea pidin siitä, että kirjan alkusanoissa Jamie totesi, että tämä tulee olemaan ainoa Joulukirja häneltä, että siksi kesti näin pitkään, että siksi siinä on kaikki. Tämä oli minulle yksi parhaimpia asioita kirjassa. Siinä tosiaan on kaikki, sitä ei ole tehty nopeasti jouluiseen keittokirjabuumiin, ja ennen kaikkea siitä ei ole odotettavissa ensi jouluksi uutta painosta, jossa olisi vielä muutama resepti lisää.

Minä olen kyllästynyt (tai en kyllästynyt vaan minulla on huijattu olo) tähän nykyiseen tapaan julkaista kirja, ja sitten heti perään lisätä siihen jotain uutta. Jos tykästyn keittokirjaan, olen halunnut ostaa sen heti, ja kyllä minua ainakin harmittaa kun joutuu puolen vuoden päästä toteamaan että hitsi kun olisin malttanut mieleni, olisin myöhemmin saanut lisää reseptejä samalla hinnalla. Uutta kirjaa en tietenkään osta yhden kahden uuden kappaleen takia, se on jo puun ja muiden luonnonvarojen tuhlaamista.  Vähän kuin lukisi romaanin ja sitten kirjailija julkaisikin vuoden päästä saman kirjan erilaisella lopulla. Onneksi on kirjastot, nykyään lainaan keittokirjan kaikessa rauhassa ja mietin vasta sen jälkeen ostamista. Ja jos välissä tulee uusi versio kirjasta, ei tule koko kirjaa ostettua. Taidan tosin olla ainoa jota tämä ärsyttää, sillä ei kai näin tehtäisi jos se ei kannattaisi.


ps. Eilen päivä käynnistyi riisipuurolla ja rusinasopalla, tänään syödään pikkukinkkua, keltaista rosollia, lanttukuutioita ja perunamuusia.

2 kommenttia:

Sari - CampaSimpukka kirjoitti...

Minäkin taidan katsastaa joulukirjani huomenna, tosin minulla taitaa olla vain kaksi, Nigellan ja Hesarin ruokatorstain joulukirjat.

sauvajyvänen kirjoitti...

Se on mukavaa puuhaa. Minulla on monta jouluista DVD:tä myöskin, niihin ei vaan aika meinaa riittää tähän aikaan vuodesta. Onko se ruokatorstain kirja hyvä?